Urbanism93

Urbanism93 - The university Of Guilan

Urbanism93

Urbanism93 - The university Of Guilan

مشکل زباله ها را چگونه حل کنیم؟

  زباله ها جمع آوری شده؛

مشکل زباله ها را چگونه حل کنیم؟

جرمی آیرنز از هنرپیشگان بریتانیایی، درساحل شهر باستانی سیدون در لبنان ایستاده و در کنار او کوهی از زباله قرار دارد، دیدن انبوه زباله های بیمارستانی و خانگی، حیوانات مرده و مایعات سمی، منظره ناراحت کننده ای است. همگی این زباله ها تنها نتیجه سی سال مصرف در یک شهر کوچک هستند. هر روز به محض این که بار کامیون های حمل زباله در گوشه ای از این کوه تخلیه می شود، بخشی از زباله ها در سوی دیگر به دریای مدیترانه می ریزند.

جرمی آیرنز که توسط تعداد بیشماری بطری پلاستیکی خالی احاطه شده، با نگاهی اندوهناک به افق نگاه می کند و زیرلب می گوید: “این ترسناک است.”

فیلم مستند ” در سطل زباله”  برای اولین بار در سال ٢٠١٢ به نمایش در آمد و تاکنون در بیش از ۴٠ کشور و۴۶ جشنواره فیلم شرکت کرده است. آیرنز که در این فیلم ایفای نقش کرده است می کوشد تا وسعت و اثرات مشکلات ناشی از زباله ها را در مناطق مختلف آلوده جهان را بررسی کند.

سطل آشغال: چگونه می تواند مشکل زباله های ما را حل کند؟

سطل آشغال: چگونه می تواند مشکل زباله های ما را حل کند؟

این فیلم، مستندی جسورانه و دقیق است که آیرنز را در سفری تحقیقاتی از تردید و شک به رنجش و ترس و در نهایت به امید می رساند.

زیبایی سیاره ما در تصاویر هوایی در تضاد فاحشی با منظره زباله ها در سرتاسر جهان است. امروزه زمین های وسیعی در چین با چندین تن زباله پوشیده شده اند.  آن قدر زباله های پلاستیکی در رود سیلیوونگِ اندونزی ریخته شده است که نمی توان آب رود را تشخیص داد. ما سالانه ۵٨ میلیارد لیوان و کیسه پلاستیکی،  ٢٠٠ میلیارد بطری پلاستیکی،  میلیاردها تن زباله خانگی، ضایعات سمی و الکترونیکی تولید می کنیم.

ما خرید می کنیم، دفن می کنیم، می سوزانیم و پس از آن تظاهر به ندیدن صورت مساله می کنیم. آیا کسی هست که واقعا به آنچه، برای این زباله ها در آینده روی می دهد اهمیتی قائل باشد؟ همگی ما پیش از آن که آیرنز این مساله را به عنوان راهنما به ما یادآوری کند داستان های وحشتناکی از رها شدن این زباله ها به محیط شنیده ایم اما با دیدن این مستند در می یابیم که سالانه چه بر سر میلیاردها تن زباله ی رها شده در محیط زیست می آید .

آیرنز سوار بریک قایق در اقیانوس شمالی با بخشی از اقیانوس اطلس شمالی مواجه می شود که به زباله دانی بزرگ تبدیل شده و آلودگی پلاستیکی حیات آبزیان را در آن جا به خطر انداخته است. دی اکسین های موجود در کلراید و دیگر آلاینده ها به سمت تکه های پلاستیک جذب می شوند. سپس ماهی ها آن ها را خورده و در نتیجه این سموم جذب بدن ماهیان می شود. بعد این ما هستیم که از ماهیان تغذیه می کنیم و تمامی این مواد شیمیایی را به بدن خود راه می دهیم. علاوه بر این آب شدن یخ های قطبی تمامی مواد آلاینده قدیمی را که زمانی در میان یخ ها محصور شده بودند را همراه با آلاینده های آن ها به سمت اقیانوس سرازیر می کند.

سطل آشغال: چگونه می تواند مشکل زباله های ما را حل کند؟

سطل آشغال: چگونه می تواند مشکل زباله های ما را حل کند؟

آیرنز می گوید: ”نیاز مبرمی به ارایه راه حل های خلاقانه و موثر در این زمینه و به اشتراک گذاشتن آن میان جوامع محلی در سرتاسر دنیا وجود دارد. این جاست که این فیلم مستند می تواند مفید واقع شود و در آموزش اجتماعی نقش ایفا کند و موضوعات جدی و چالش بر انگیز را در اختیار مخاطبان قراردهد. این فیلم به صورت بالقوه قادر است تا با طیف وسیعی از افراد ارتباط برقرار کرده و احساسات آنها را تحریک کند. “

کاندیدا برندی، بیش از دو سال زمان صرف تحقیق و نوشتن فیلم نامه ی مستند “در سطل زباله” کرده اما در حقیقت او بیشتر عمر خود را وقف بررسی موضوعات مرتبط با محیط زیست و دفع زباله کرده است. او می گوید:” به عنوان یک فرد مبتلا به آسم، من همواره به موضوع آلودگی هوا توجه خاص داشته ام اما ملاقات با یک پزشک آشنا به مسائل بهداشت محیط (که جان مرا نجات داد) باعث شد تا چشم من نسبت به اثرات مستقیم محیط زیست بر سلامت ما، باز شود. در دوران کودکی من تنها بچه ای بودم که از دارو های استنشاقی استفاده می کرد، اما امروزه این امر به سرعت در حال بر عکس شدن است. به صورتی که امروز اغلب کودکان دچار آسم هستند.”

در مستند در سطل زباله جرمی آیرنز با دشوارترین شرایط روبرو می شود اما همچنان امیدوار بوده و به دنبال یافتن راه حل است: از افرادی که به طور انفرادی وارد عمل شده اند و با تغییر سبک زندگی تقریباً دیگر هیچ زباله ای تولید نمی کنند تا وضع قوانینی که سبب شده اند تا تولید زباله در یک شهر عملاً از بین برود، آیرنز این تغییرات را ضروری می داند و در می یابد که این تغییرات در سبک زندگی در جریان است.

ویدئو:http://www.aparat.com/v/SnXdm


منبع: آقای شهردار


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.